Jak rozpocząć własny biznes?

Prowadzenie działalności we własnym imieniu to nie 8-godzinny dzień pracy, to będzie całe Twoje życie. Jeżeli nie jesteś na to gotowa/gotowy, to możesz zakończyć przygodę z własną firmą już teraz. Natomiast, jeżeli niestraszne są Ci wyzwania i chcesz dowiedzieć jak rozpocząć własny biznes, to zapraszam do lektury 🙂

Od czego zacząć prowadzenie własnej firmy?

Po pierwsze pomysł na biznes

Aby osiągać satysfakcję z własnego biznesu dobrze jest połączyć jego realizację z realizacją swoich pasji i zainteresowań. W tym celu odpowiedz sobie m.in. na następujące pytania:

  1. W czym jesteś dobra/dobry i co Cię interesuję?
  2. Czy powyższe może być podstawą Twojego biznesu?
  3. Czy znajdziesz zainteresowanych Twoją ofertą?
  4. Kim mają być Twoi klienci?

Ale realizacja pasji to nie wszystko, tu pojawiają się kolejne pytania:

  1. Czy realizacja pasji  przyniesie Ci to satysfakcjonujący dochód?
  2. Czy to co dla Ciebie jest ciekawe, będzie również ciekawym wyborem dla potencjalnych klientów?

Kolejną sprawą, którą należy sobie uświadomić, jest to, że realizowanie pasji z kontekście zarobkowym wiąże się z realizowaniem zadań administracyjnych i organizacyjnych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej – a tych zadań może okazać się sporo, np.:  sprawy urzędowe, konieczność opłacania składek ZUS, podatku, sprawy administracyjne i księgowe, zatrudnienie ewentualnych pracowników, kontakty z dostawcami i sedno biznesu: zainteresowanie potencjalnych klientów do skorzystania z naszej oferty. Nie mam zamiaru straszyć, chcę tylko wskazać, że prowadzenie biznesu wiąże się z wieloma aspektami. Na pocieszenie istnieje wiele firm i organizacji wspierających, z których początkujący przedsiębiorcy, i nie tylko, mogą korzystać.

Pamiętaj, że sukces nie przyjdzie z dnia na dzień, a jego realizacja wymagać będzie dużo pracy, zaangażowania i często wielu poświęceń – ale jestem pewna, że na końcu pojawi się nie tylko Twoja satysfakcja, ale i korzyści finansowe.

Finansowanie – czy to problem?

Założenie własnej firmy może wiązać się z kosztami. O ile samo założenie w przypadku najprostszej działalności, jaką jest indywidualna działalność gospodarcza, nie wiąże się z kosztami, to jednak w zależności od rodzaju biznesu możesz potrzebować konkretnego wsparcia finansowego. Zastanów się jaki kapitał jest Ci niezbędny do założenia firmy i skąd go weźmiesz. Czy będą to Twoje oszczędności, czy będzie konieczność pożyczenia środków i ewentualnie w jakiej wysokości? Czy będziesz starać się o dotację na założenie działalności (i czy spełniasz warunki takiej formy finansowania) czy korzystać będziesz z innych źródeł finansowania “na start”. Częstą praktyką przy finansowaniu działalności jest zasada 3F czyli Family, Freinds and Fools 🙂

Podstawa to biznesplan – koncepcja i analiza biznesu

Jak określisz czym chcesz się zajmować i skąd pozyskasz środki na uruchomienie działalności – stwórz wstępny biznesplan. Pozwoli Ci on szczegółowo opisać i zaplanować biznes. Sam biznesplan i jego formułowanie szczegółowo opiszę w osobnym poście.

Pamiętaj, że biznesplan jest bardzo przydatnym narzędziem, które pozwoli Ci przeanalizować różne aspekty Twojego biznesu. A jeśli będziesz ubiegać się o finansowanie zewnętrzne (dotacja lub inne finansowanie na start) to rzetelny biznesplan stanowi podstawę.

Głównym celem biznesplanu jest przedstawienie pomysłu na biznes, wskazanie szans jego powodzenia, jak również wskazanie ewentualnych ograniczeń wraz z planem ich przezwyciężenia. Biznesplan to również wyśmienite narzędzie na etapie analizowania koncepcji Twojego biznesu. Zrób go dla siebie, a zobaczysz, że pomoże Ci lepiej zrozumień Twój biznes i przygotuje Cię do jego uruchomienia.

Biznesplan z reguły składa się dwóch części – opisowej i finansowej.

 

Opisowa część biznesplanu

W części opisowej  biznesplanu zaprezentuj swój pomysł na biznes oraz przedstaw swoją sylwetkę wskazując, że masz wystarczające kompetencje i motywację do prowadzenia własnej działalności gospodarczej.
Kolejnym krokiem jest zaprezentowanie oferty jaką będziesz kierować do klientów.

Skup się również na sprecyzowaniu swoich potencjalnych klientów.

Kim są? co ich interesuje? jakie są ich potrzeby? dlaczego mają wybrać Twoją ofertę?

Przeanalizuj również swoich dostawców. Zastanów się czy Twoja działalność wymaga współpracy z konkretnymi partnerami/dostawcami? Przeanalizuj czy na rynku są dostawcy, na których Ci zależy, jaka jest ich oferta pod kątem m.in. ceny, jakości czy dostępności.

Jeśli masz przeanalizowaną stronę klientów i dostawców, to skup się teraz na konkurentach. W pierwszej kolejności sprawdź kto jest Twoim konkurentem, czy są inne firmy o podobnym profilu działalności, jaka jest ich oferta i w jaki sposób sprawisz by Twoja oferta wyróżniała się na tle konkurentów (czy będzie to cena, jakość czy inne aspekty oferty). Jeśli na rynku nie ma firmy o podobnym profilu działalności, to jest to również istotna informacja. Przeanalizuj dlaczego nikt nie zajmuje się tym „złotym” pomysłem, który ma przynieść Ci miliony. Czy Twoja działalność jest tak nowa, że nikt na nią jeszcze nie wpadł? W takiej sytuacji zastanów się czy klienci również będą gotowi na takie novum. A może jest to tak niszowa działalność, która nie przynosi wymiernych korzyści finansowych, stąd nikt jej nie prowadzi.

Ważnym punktem planowania biznesu jest również wskazanie ograniczeń/barier, które mogą pojawić się na na drodze do sukcesu. Świadomość, że nie wszystko może pójść gładko, sprawia, że łatwiej możemy przygotować się na negatywne skutki działalności. Takie przygotowanie pozwoli nam wskazać działania jakie będziemy musieli podjąć w sytuacjach kryzysowych, dzięki którym przezwyciężymy ciężkie chwile w biznesie i ograniczymy ewentualne problemy.

Część finansowa biznesplanu

Część finansowa biznesplanu ma na celu wskazanie, że realizacja Twojego biznesu będzie przynosiła oczekiwane korzyści finansowe. Jak to sprawdzić?

W części finansowej wykazujesz wszystkie koszty i przychody związane z Twoją działalnością.

Koszty – Czy Twoja działalność wymaga zakupu materiałów/towarów/produktów niezbędnych do prowadzenia działalności; czy ponosisz koszty najmu lokalu; rachunki za media (internet, telefon, energia itp.), obowiązkowe składki ZUS i inne.

Przychody – głównie mowa tu o tzw. przychodach z działalności operacyjnej czyli ogólnie mówiąc jest to ilość sprzedanych produktów(usług) * cena (Przychód = ilość x cena)

Twój dochód to różnica między osiągniętymi przychodami a poniesionymi kosztami.

Dochód = Przychody – Koszty

Żeby biznes się opłacał nie muszę wskazywać, że przychody powinny przewyższać koszty działalności 🙂

Jak wiesz już ile kosztuje Cię Twój biznes miesięcznie, to wiesz ile musisz sprzedać produktów/usług i po jakiej cenie, aby na tym zarobić.

Już niedługo na blogu znajdziesz materiały, które pomogą Ci napisać dobry biznesplan i dokonać analizy jego opłacalności Twojego biznesu, więc do zobaczenia 🙂

Przeanalizowanie pomysłu na biznes wymaga trochę pracy i zaangażowania. Im bardziej się do tego przyłożysz i określisz szczegóły działalności, tym łatwiej będzie Ci otworzyć własną firmę. Taka analiza biznesu przygotuje Cię również na ewentualne bariery, które mogą pojawić się na drodze do Twojego sukcesu.

Planowanie to tylko początek. Na drodze do własnej firmy czeka Cię jeszcze sporo formalności związanych m.in. z wyborem nazwy; określeniem formy prawnej firmy (więcej przeczytasz tu), wyborem formy opodatkowania – ale o tym do zobaczenia w następnym poście.

2 komentarze

Możliwość komentowania została wyłączona.